Lions Club Wijchen helpt de Jan van Gelder Stichting!

In het kader van NL Doet, helpt de Lions Club Wijchen de Jan van Gelder Stichting met het digitaliseren en doorzoekbaar maken van een deel van het archief.

Het is de bedoeling dat alle afleveringen  van 35 jaargangen van het voormalige dorpsblad Hier en Ginder worden gedigitaliseerd en doorzoekbaar worden gemaakt.

Via deze site zullen vervolgens alle afleveringen per pdf beschikbaar worden gesteld, waarmee een stuk Bergharense gemeentegeschiedenis beter wordt ontsloten.

Het bestuur van de Jan van Gelder Stichting is de Lions Club Wijchen veel dank verschuldigd voor het leveren van de hiervoor benodigde menskracht!

Hap & Trap zondag 22 april

Zondag 22 april zijn alle inwoners van Bergharen, Hernen en Leur van harte welkom voor een vrolijke fietstocht waarbij ontmoeting en kennismaking met de gemeenschappelijke voorzieningen van de drie dorpen (3D) voorop staat. Onderweg zijn streekproducten te proeven. Inschrijven is niet nodig.

De Jan van Gelder Stichting neemt ook deel door foto’s uit de collectie ten toon te stellen in de Zandloper te Bergharen

Meer info en de fietskaart zijn te vinden op www.bergharenhernenleur.nl

Focus op Judocus, foto expositie in Hernen

In het kader van het 125-jarig bestaan van de H. Judocuskerk in Hernen is in de kerk aan de Dorpsstraat 35 een foto expositie ingericht met medewerking van onze archivaris Anton de Wildt.

De expositie is geopend op:

maandag 21 mei (tweede Pinksterdag) van 12.00 tot 16.00 uur

Zaterdag 2 juni van 11.00 tot 17.00 uur (tevens kunstexpositie)

Zondag 3 juni van 11.00 tot 17.00 uur (tevens kunstexpositie)

Zondag 10 juni van 11.00 tot 17.00 uur (tijdens de Hernense stratenmarkt)

Anton de Wildt en het Kensington regiment

Onze archivaris, Anton de Wildt, heeft een prachtig boek geschreven over Ron Goodey, een van de militairen van het Kensingtonregiment dat een prominente rol heeft gespeeld in de Nijmeegse oorlogsgeschiedenis.

Als u een exemplaar van dit boek wilt bestellen, kunt u dit via de mail kenbaar maken, dan nemen wij contact met u op.

De Gelderlander heeft diverse keren aandacht besteed aan de uitgave van het boek en de activiteiten daarom heen.

Lees hier een van de in de Gelderlander verschenen artikelen.

Openingstijden voor inzage collectie gewijzigd

De nieuwe openingstijden van het servicepunt van de bibliotheek in de Zandloper ziet u rechts op de homepage.

Als u stukken in wilt zien, kan dat d tijdens deze openingsuren maar het is verstandig om eerst een e-mail te sturen naar de stichting. Soms kunnen wij u namelijk helpen om uw bezoek succesvoller te maken.

125 jaar Sint Annakerk Bergharen

De Jan van Gelder Stichting levert een bijdrage aan de viering van het 125-jarig jubileum van de Sint Annakerk in Bergharen

Uit de collectie van de stichting zijn 95 foto’s geselecteerd die de kerk op verschillende wijze belichten.

De foto’s zijn te bekijken op zondag 26 augustus 2018 in het kerkgebouw.

Vrijwilligers gezocht!

De Jan van Gelder zoekt vrijwilligers om de collectie onder de aandacht van een breder publiek te brengen. In de collectie zitten duizenden stukken, waarvan een groot deel nog nooit is geraadpleegd. Het idee bestaat om bij het verschijnen van de nieuwe “Op de Hoogte” telkens één stuk uit de collectie van Jan te beschrijven, De stichting is daarvoor op zoek naar vrijwilligers. U kunt zich aanmelden via het contactformulier.

Dit jaar meer bezoekers dan ooit!

De collectie van de Jan van Gelder Stichting is tijdens de openingsuren van de bibliotheek in Bergharen vrij toegankelijk voor het publiek. Hier wordt mondjesmaat gebruik van genaakt maar het bezoek neemt wel bijna elk jaar toe. In 2014 heeft de bibliotheek een kleine 30 bezoekers gehad die één of meerdere stukken uit de collectie hebben geraadpleegd.

BRAND MEESTER!

Sjef Franssen en Jos van der Knaap hebben samen een prachtig boek geschreven over 200 jaar brandweer in de gemeente Wijchen. Voor het hoofdstuk over Bergharen is gebruik gemaakt van het boek van Jan van Gelder, Bergharen zoals’t was 1818-1984. Het boek is uitgegeven door de gemeente Wijchen en verkrijgbaar onder ISBN-nummer 978-90-71460-21-0.

Brand meester voor site